20.01.13

CRESSIDA COWELL. Jak vycvičit draka

     Jak vycvičit draka je první knihou již desetidílné série. V České republice byly bohužel vydány pouze dva díly. (Ten druhý už ani neseženete u nakladatele, což je škoda.) Předpokládám, že většina z vás viděla stejnojmenný film. Pravděpodobně jsem úplně aut, ale já jsem ještě neměla možnost se na film podívat. Když už jsem si řekla, že se na něj podívám, tak už jsem čekala na knížku. Jistě mi dáte za pravdu, že je lepší si nejprve přečíst literární předlohu, pak až se podívat na filmovou verzi.

     Hlavním hrdinou je strašlivý a obávaný vikinský bojovník. A nebo také ne. Škyťák Strašný Treska III. (zvaný NULA) je syn náčelníka kmene Chlupatých Chuligánů. Obyčejný vikinský chlapec, který je spíše všem pro smích. Osobně si myslím, že na potomky velkých kmenových náčelníků se kladou velké nároky. To musíte být stateční, největší, nejobávanější. Možná je potřeba mít několik vyražených zubů, aby bylo jasné, že jste opravdoví bojovníci. Škyťák sice není vysněným náčelníkovým potomkem, ale není strašpytel. A umí myslet. Už mu také začínáte závidět? O jeho schopnosti mluvit s draky raději pomlčím, jelikož je to v jejich kmeni zakázané a přeci nechceme, aby se to náčelník dozvěděl. 
     Aby se vikinští chlapci mohli stát právoplatnými členy kmene, musí podstoupit zkoušku. Pokud ji nezvládnou, budou vyhoštěni. Až budu mít děti, tak jim řeknu, že pokud neuklidí, tak je vyhostím z domova. Tak! Zkouška se skládá z chycení draka a následného vytrénování. Draka a jeho poslušnost pak musí ukázat na Thorových slavnostech.

    Na první napínavou část nemusíte čekat dlouho, akce je hned na začátku. Přeci jen chytit spící dráče není jen tak. Všechno by bylo v pořádku, kdyby Škyťákův kamarád Rybinoha, oběť alergie a svědivého ekzému, nekýchnul a následně pod vlivem uslzených očí nevzal ze spod velké kupy jednoho draka, dračí kupa by se nesesypala a žádný drak by se neprobudil. Nevím, jaké zkušenosti máte s alergií, ale ona se vždycky projeví v okamžiku, kdy se to vůbec nehodí. Rybinoha při útěku nestačil vzít svého draka, Škyťák mu dal svého a v tunelu sáhl po jiném. Všechno ve velké rychlosti, takže neměl čas se na svého dráčka podívat. 
    Po návratu do tábora se na svého dráčka podívá a zjistí, že je to nejmenší dráček, jakého viděl. A že nemá žádné zuby. Snoplivec, namyšlený mladý viking, jenž doufá, že on se stane náčelníkem kmene, Škyťákova dráčka nazve Bezzubkou. A Bezzubkovi to zůstane. Kvůli němu se Škyťákovi posmívají. Má šanci jim ukázat, že dokáže vycvičit draka? Že jeho Bezzubka bude lovit nejvíce ryb ze všech draků? Nebo to bude totální fiasko a bude nucen opustit kmen Chlupatých Chuligánů?

    Abych pravdu řekla, dlouho jsem už nečetla knihu s obrázky. V Jak vycvičit draka je jich dost. Obrázky! Obrázky! Obrázky!! A jsou po celé knížce. Sice vypadají, jako kdyby byly nakreslené tužkou, ale to vůbec nevadí. Obrázky! Obrázky! Obrázky!! Je to kniha, kterou byste přečetli za chvilku. Pokud se vám budou líbit obrázky, tak je budete studovat a čtení nebude tak rychlé. Obrázky! Obrázky! Obrázky!!
    Děj je místy zpomalován i vloženýmí stránkami z knihy Vikinští draci a jejich vejce, díky kterým se dozvíte něco o druzích a chování draků. Součástí knihy je i další kniha - Jak vycvičit draka, kterou napsal Profesor Halama Bc. Mgr. dr. h. c., abs. atd., což je základní příručka pro výcvik draka. Umělecká hodnoto tohoto svazku je velmi, velmi vysoká. 
   Font písma také není jednotvárný. Když postavy křičí nebo je potřeba něco zdůraznit,  jsou zde užívána VELKÁ PÍSMENA. Pro menší zvýraznění je použita kurzíva. Text, který je přeložen z dragonštiny, je napsán tučně. Můžeme být rádi, že je dragonský text přeložen, protože bychom mu nerozuměli. Chvalte překladatele!
    
    Příběh není moc propracovaný, ale to vůbec nevadí. Jeho nepropracovanost dost vynahrazuje vtip a humor. Hned na začátku si můžete všimnout krásných jmen, jako jsou Škyťák, Snoplivec, Psídech, Tlamoun Sopťák a další. Velmi humorné jsou i vnitřní monology postav. Samozřejmě zde naleznete i  mou oblíbenou ironii. Intelektuálové si také přijdou na své, protože abyste pochopili nějaké vtipy a narážky, musíte něco vědět.

    Ačkoli je kniha pro děti od devíti let, předpokládám, že se u ní pobaví i rodiče. Pokud jste rodič a knihu jste četli a líbila se vám, tak se nestyďte. Já se také nestydím. Myslím teda to, že se mi líbila, jinak se stydím dost. Je to velmi zábavné čtení, které obsahuje i inteligentní humor. Může si to přečíst celá rodina. Jsou zde obrázky, takže pokud vy, rodičové, usnete během předčítání, můžete se vymluvit na to, že jste se zakoukali do obrázku. Obrázky! Obrázky! Obrázky!!  Za tohle vše dávám knize pět hvězdiček.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

6 komentářů:

  1. Ja som film videla a nenormálne sa mi lúbil! Ale jeho dej nekorešponduje s knihou, pretože tam Vikingovia musia zabíjať drakov. Veľmi rada by som si túto knihu prečítala 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud budeš mít příležitost po ní sáhnout, tak neváhej a sáhni. U knížky jsem se bavila hodně a předpokládám, že jsem ji nečetla jen jednou. :o)

      Vymazat
    2. nuž, zní to srandovně :)

      Vymazat
  2. Viděl jsem a četl jsem vše a kniha se filmu jak vycvičit draka, serialu dragons: riders of berk a dragons: defenders of berk minifilmu gift of the night fury (vánoční díl) a book of dragons VŮBEC NEPODOBÁ až na pár stejných jmen. Ale jinak se mi vše líbilo. Dávam 1000 hvězdiček (kdyby to šlo).

    OdpovědětVymazat
  3. Viděl jsem a četl jsem vše a kniha se filmu jak vycvičit draka, serialu dragons: riders of berk a dragons: defenders of berk minifilmu gift of the night fury (vánoční díl) a book of dragons VŮBEC NEPODOBÁ až na pár stejných jmen. Ale jinak se mi vše líbilo. Dávam 1000 hvězdiček (kdyby to šlo).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda. A proto mi ve filmu nevadí nepřesnosti. Myslím v tomto konkrétním. A obojí je pěkné.
      A na ten seriál se už budu muset vážně podívat! :o)

      Vymazat