12.07.13

NANCY GIDEON. Pod vlivem úplňku

    Nancy Gideon je u nás již známá díky své knize Čistá krev ze série Měsíční svit. Pod vlivem úplňku je druhý díl. 
    V závěru svého textu o Čisté krvi jsem se zmínila o hodnocení této série na Goodreads - každý následující díl je ohodnocen lépe. Očekávala jsem tedy, že Pod vlivem úplňku bude lepší než jeho předcházející část. Shrnu svoji myšlenku ponaučením: Nikdy neměj očekávání. 

    Je nalezeno roztrhané tělo mladé dívky - Sandry Cummingsové, kterou před tím ještě někdo znásilnil. Další tělo ženy je nalezeno za několik dní - stejná zranění, takže vše nasvědčuje, že je to práce jednoho vraha. Tyto vraždy vyšetřuje Charlotte Caissieová. Bohužel je z těchto vražd obviněn její přítel Max Savoie (roztomilý čumáček, ehm, vlkodlak). CéCé se snaží očistit jeho jméno a najít skutečného vraha. 
    Do města se vrátí Rollo, vlkodlak, který tvrdí, že je Maxův otec. Max se díky němu dozví o sobě různé informace. A trochu si upřesní, co je vlastně zač. 

    Pod vlivem úplňku je vypravováno er-formou. Převážně z pohledu CéCé a Maxe. Ale dozvíme se i o myšlenkách jiných postav. 
    Max se ve druhém díle o moc neliší od Maxe z dílu prvního. Jen proběhla menší změna - už není takové roztomilé štěňátko, už si dokáže i sám zavázat tkaničky u bot. Více přemítá o sobě, o tom, kdo je, co je. Kde je jeho místo. Snaží se vyrovnat se ztrátou svého jediného "otce" - Jimmyho. 
    CéCé se bojí o svoji pozici u policie, jelikož se jejím nadřízeným nelíbí její vztah s Maxem. Snaží se vyrovnat s traumatem z dětství - byla unesena a bůh ví, co s ní všechno dělali (explicitně není řečeno vše, co zažila, ale jde to celkem snadno vydedukovat z textu). Dalším jejím trápením je skloubení její profese a vztahu s Maxem. Bojí se dne, kdy bude muset kvůli Maxovi překročit zákon. 

    Nejdůležitější linií příběhu je vztah mezi hlavními hrdiny. Jejich vztah je neskutečně rozčilující. Máte doma kočku? Pokud ano, budete přesně vědět, co myslím, když řeknu, že jejich vztah byl podobný vztahu, jaký má kočka ke člověku. Nevšímá si vás, ale když chce nažrat, tak se k vám začne lísat. Je na vás zlá, ale když chce nažrat, tak je to nejmilejší zlatíčko. Ale když máte opravdu špatný den, pozná to a přijde za vámi. Teď mám takové obavy, že taková kočka je jen ta, co je černá a má jedno očičko. Vztah mezi CéCé a Maxem je skoro takový. Akorát ani jednomu z nich nejde o žrádlo, ale jen o pouhý sex. Naštvou se na sebe, ale když pak chtějí sex, tak jsou schopni se usmířit - a je jedno, kdo z nich to iniciuje. 
    Oni se mají rádi, přiznají se s tím tomu druhému, ale vždy se najde nějaký důvod, proč to spolu "skončit". Aby se pak mohli další kapitolu k sobě vrátit. A tak pořád dokola. Připomíná mi to Bellu a Edwarda. A to se mi opravdu nelíbí. Nebaví mě o tom číst. 

    Další linie je detektivní. Vyšetřování vraždy dvou žen. Nejsem vášnivým čtenářem detektivek, takže nemůžu objektivně posoudit, jestli to detektivka byla. Ale subjektivně mi to přišlo jak hodně špatná detektivka. Moc se tam ani nevyšetřovalo. 
     Během vyprávění se čtenář dozví nějaké nové informace o tomto světě, ale přišlo mi, že jich bylo docela málo na to množství stránek. Jasně, cca 320 stran malého formátu není moc, ale... Nemluvě o tom, že čtenáři hned dojde, kdo vraždí. A působilo to na mě tak, že autorka se snaží, aby to čtenáři došlo brzo. Žádný šok během čtení. Šok by byl, kdyby jeden z hrdinů umřel, ale bohužel, žádného šoku se nedočkáme. 

    Abych nebyla pořád jen kritická, tak budu i chválit. Čtění utíká rychle. Když máte chuť číst, tak vezmete do rukou knížku a odhodíte ji, až ji dočtete. Jen já to četla asi týden. Ale dala jsem do té věty podmínku chuť číst, takže je to v pořádku. Aspoň u toho čtenář nestráví půlku života.

    Ačkoli jsem od Pod vlivem úplňku nečekala žádný zázrak, jsem zklamaná. Opravdu jsem čekala, že to bude lepší čtení než předchozí díl. Kromě hádek a rozchodů hlavních postav se tam toho tolik nestalo. Málo nových informací. Lze to chápat i tak, že jsem moc náročná a že mi nic nestačí. Styl je stejný, kniha se dobře čte. Dávám dvě hvězdičky a upřímně doufám, že třetí díl bude lepší. Ale radši s tím nebudu počítat, abych pak nebyla zase zklamaná.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

0 komentářů:

Okomentovat