12.09.13

KRISTINA SPRINGER. Espressologie

     Espressologie je drobná a málostránková kniha, kterou jsem si chtěla už dlouho přečíst. Mám ráda kávu. Bohužel jen piju hnusnou nebo hnusnější. Ale kvalitní kávou nepohrdnu, i když asi nepoznám rozdíl. Z názvu je už jasné, že káva bude mít hlavní roli - to je jeden důvod, proč jít do toho. Dalším důvodem byly pochvalné recenze na goodreads od přátel. Na které jsem samozřejmě opět naletěla. A zklamání mě nenechalo dlouho čekat.

    Jane, sedmnáctiletá studentka střední školy, pracuje v kavárně. A zanedbává školu - velmi poučné a výchovné. Během práce pozorovala lidi a jejich charakteristiky si zapisovala do svého notesu. Později již podle pohledu na člověka dokázala poznat, jaká je jeho nejoblíbenější káva. Na základě těchto poznatků začne dávat dohromady páry. Nejdříve začne svými kamarády, poté se to rozšíří na neznámé lidi, kteří také chtějí najít svou osudovou kávovou lásku. Jane by sobě chtěla dohodit mladíka Willa, ale podle kávy nejsou pro sebe vhodní. Vyjde jim to? Pomůžou kafové poznatky Jane, aby našla svou lásku?

    Nespisovná ich-forma. Ich-forma mi nevadí, ale ta nespisovnost ano. Ale už se kvůli tomu nevztekám jako dřívě. Měknu, fakt že jo. Ten příběh je takový jemný, milý, ale ta nespisovnost (hlavně úžení: mladé děti x mladý děti) to zdrsňuje. Inteligentněji to vyjádřit nedokážu. Působí to jako pěst na oko. Je to prostě hrubé. 

    Děj knihy mě moc nenadchl. Nápad s espressologií je zajímavý. Opravdu. Ale v knize je to málo popsané - čekala bych více charakteristik, bohužel jich tam bylo jen pomálu. Působilo to na mě lehce nedomyšleně a jednoduše. Škoda. 
    Na ději mi vadila jeho přehnanost. A samozřejmě i předvídatelnost. Ale přehnaný vývoj oblíbenosti espressologie jsem teda nepředvídala. Tím mě autorka převezla. A konec knihy? Pokud vám chybí cukr, tak si otevřete tuto knihu. Jasně, jiný konec se u takovéto literatury ani nedá očekávat. Každopádně mohla být autorka trochu vynalézavější. 
    Postava Jane mě také nijak neoslnila. Přestala chodit do školy, aby si mohla vydělat peníze na školu - to dává opravdu smysl, že? Nacpala se do funkce, kterou nezvládá - opravdu charakter. Jane mi byla opravdu nesympatická..
     Psychologie Jane i ostatních postav není nijak rozepsaná. O postavách se toho moc nedozvíme. To hraje do karet hlavně autorce, jelikož tak může dávat dohromady páry jen pomocí kávy, nemusí brát ohledy na ně samotné. To je od autorky velmi prozíravé.

Espressologie je jednoduchá kniha na čtení. Věty jsou krátké, žádná dlouhá a metaforická souvětí nenajdete. Dlouhé popisné pasáže také ne. Celou knihu (192 stran) přečtete za krátký časový úsek. Nemusíte během ní přemýšlet. Jen čtete. Sama jsem si knihu vzala na odpočinutí do vany, nehrozilo mi žádné utonutí z přílišného přemýšlení. 

   Celkově je Espressologie milé čtení. Moc jsem se nerozčilovala, i když by mohl předcházející text tvrdit něco jiného. Dávám dvě hvězdičky. Musím vám ale říct, abyste vzali tuto knihu do ruky jen v okamžiku, kdy jste nemocní nebo moc unavení. Jindy to nebude mít příjemný účinek.

   

2 komentáře:

  1. Jane psychologická prodigy. Bohužel nedokáže pomoct lidem, kteří nepijí kávu:(

    Spilep

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je jasná reklama na pití káv! Chcete si najít svou drahou polovičku? Pijte kávu. :)

      Vymazat